REDES 49: Educar per fer ciutadans

Veure un REDES 49 amb el títol "Educar para fabricar ciudadanos" del desembre del 2009 no semblava un pla molt atractiu avui que escric això al 2017. El programa es fa arrel del congrés "Educant als ciutadans del món per al segle XXI" que organitza el Mind and Life Institute a Washington. Inicio el programa amb l'anecdotari de sentir què n'opinava llavors sobre el futur de l'educació el Dalai  Lama. Ja al final del reportatge me n'adono que ja en el 2009 es parlava de la importància de l'educació social i emocional a les escoles. I com és que encara debatem aquí sobre si és important o no?



Ja en aquell temps parlaven del programa SEL (Social and Emotional Learning) i, de fet, l'Eduard Punset es dedica a descriure la roda que explica les àrees de treball del programa a les aules, a l'escola i al conjunt de les comunitats educatives: autoconsciència, autogestió, consciència social (empatia), capacitats relacionals i responsabilitat (en la presa de decisions). No us sembla una mica de sentit comú?


Un dels més implicats en tot plegat és Daniel Goleman, que estava al capdavant del congrés, del programa SEL i de tot el que tingui a veure amb donar importància a la Intel·ligència Emocional. Aquí podeu trobar una breu entrevista del gener del 2010 publicada a Edutopia sobre aquest programa de SEL. Per què triguem tant a valorar aquest tipus d'atenció i a posar-nos les piles a les escoles?



S'explica que allà on s'aplica el programa SEL a més de millorar una sèrie de competències socials i emocionals (i si voleu, d'educar d'una manera més integral per a la vida) es milloren també els resultats acadèmics. La web original del programa és aquesta
Un segon vídeo (aquest del 2013) també publicat a Edutopia ens desenvolupa aquestes 5 àrees de treball del programa. Repeteixo una vegada més: no entenc per què a casa nostra no fem a totes les escoles una cosa semblant. 


0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada