Educar és un art (3)

Reprenc avui una altra sèrie de reflexions començada fa uns mesos al voltant del llibre "El arte de educar". Anteriorment havia publicat les entregues 1, 2 i 4. No recordo per què la 3 va quedar pendent, i aquesta és la que enllesteixo avui: sobre fragments del capítol 2 "Un asunto de hombres verdaderos". Si voleu consultar altres articles de la sèrie els trobareu aquí.


“Los hombres raramente aprenden lo que creen ya saber.” Don Giussani

Curta i clara. No hi ha res a fer amb algú que no vol aprendre. I això val per adults que creuen que ho saben tot, o per joves que no senten interès ni tan sols per comprovar si ho saben o no. L’actitud de quan érem nens-joves on volíem descobrir-ho tot no l’hem d’oblidar. Hi ha tantes coses per aprendre! L’altre dia escrivia una piulada sobre com d’important és transmetre als nostres alumnes la màgia que envolta aprendre... aquests dies que estic preparant les classes d’una matèria que no he donat mai jo personalment estic xalant... hem d’aconseguir que els nostres joves al·lucinin també!

“El hombre, por cómo está hecho y por cómo se relaciona con los demás, educa. El hombre siempre educa. Lo que estamos haciendo esta noche es educarnos; cuando nos vemos por la calle nos educamos; cuando vamos al trabajo nos educamos y educamos a aquellos que nos miran.”

Els adults com models dels joves, com models dels nostres nens, com models per altres adults... Si som coherents i feliços la feina està mig feta!

“Conocer, amar, servir. Ésta es la exigencia imborrable del corazón del hombre, de cada hombre que viene al mundo: conocer la verdad, saber las cosas, saber por qué existen y para qué sirven las cosas. Pero al hombre no le basta saberlo sólo intelectualmente, no le basta con conocer la realidad, sino que tiene otra exigencia: la de poder abrazar la realidad y amar la verdad. Porque el hombre, además de razón, también está dotado de sentimientos, de afecto, de capacidad de apegarse a las cosas. El hombre es exigencia de conocer la verdad, de abrazar la realidad y, por eso es exigencia de que la vida sea algo positivo, de que sea buena y bella. Que la vida esté llena de esperanza. Si educar consiste en introducir a la realidad, esto significa que educar es acompañar a un niño, que va haciéndose mayor, para que vea satisfecho este deseo, para que sea consciente de ello y para que lo verifique en la vida.”

Conèixer, abraçar, estimar, verificar la realitat. Grans accions incloses en el fet d’aprendre, que no suposen més que implicar-se en la quotidianitat des d’una aproximació constructiva. Coneguem la vida, des de la pròpia experiència i, amb actitud activa i d’estima, millorem-la. Ni més ni menys. I des d’aquesta actitud de descoberta i de servei emocionant, el dia a dia serveix per verificar la nostra proposta que, segurament, serà superada amb escreix.

“Lo que Don Giussani define como “función de coherencia ideal” no es la coherencia ética, no es que seamos buenos y justos, no es que seamos honestos, sino que aún equivocándonos en todo, no renegamos del ideal que seguimos, de la hipótesis que nos permite vivir. Lo que permite al alumno mirar con estima verdadera a su profesor no es que lo sepa todo, sino que sabe adónde va, sabe adónde te conduce y tú te puedes fiar. No tengáis miedo de equivocaros, padres y profesores, cada uno en su campo. Un profesor también puede decir a sus alumnos: “Mira, esto no lo sé” o, incluso, “Tengo que corregir algo que os dije, porque estaba equivocado”. Un padre y una madre pueden decir a sus hijos: “Perdonadme, me he equivocado, como le puede pasar a cualquiera”. Este no es el problema. La cuestión es que los adultos sepan desempeñar esta función de coherencia con el ideal, de manera que el hijo al mirar a sus padres perciba que son “sólidos”, que estiman de verdad lo que afirman, que aman el sentido de su vida, que permanecen firmes en la esperanza que tratan de testimoniarle y proponerle.”

Aquest paràgraf es basa en el fet que en realitat el valor que adquirim com a pares o com mestres i professors no és el de ser transmissors de coneixements (o no només) sinó el fet d’esdevenir models, exemples a seguir, comparar. Sovint se’ns diu que l’alumnat amb el pas dels anys recorda moltes més actituds i emocions viscudes en els seus anys d’escola que no pas continguts: som recordats pel que vam fer o vam fer sentir. Dia a dia davant del nostre alumnat ells es queden amb com reaccionem, com ens expressem, com superem les dificultats, com vivim amb ells i no tant pel que treballem. Per això la nostra coherència, la nostra actitud de servei, la nostra estima tenen molt més a ensenyar als nostres nens i joves que tots els coneixements del món.


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