30 minuts. Alumnes diferents


Quan van emetre aquest reportatge al 30 minuts (1997) jo encara no em dedicava a la docència. Crec que moltes coses han millorat a l'escola i algunes d'elles relacionades amb la integració d'infants i joves amb necessitats especials. Tot i així, també sabem que queda molta feina per fer, que els recursos sovint continuen sent limitats i que el cas és que l'objectiu hauria de ser la inclusió i no la integració.
20 anys poden semblar molts i ho són, especialment visibles en l'estètica i el discurs, però tot i així he trobat molt interessant conèixer de primera mà els detalls de les vivències quotidianes d'alguns d'aquests alumnes.

Crec que ens aniria bé a tots ser prou sensibles per entendre que molts d'aquests alumnes necessiten estar en escoles ordinàries, i que els alumnes d'aquestes escoles necessiten també estar amb contacte amb aquests alumnes amb necessitats especials. Si volem societats inclusives sensibles a les necessitats especials de certs col·lectius hem de començar per tenir escoles inclusives. Algú haurà d'entendre que sense recursos i sense ganes això no és possible.



El reportatge es fa curt, però et dóna algunes pinzellades de com viuen l'escola ordinària els alumnes amb necessitats especials, i també les seves famílies, els seus companys i el professorat. Nens i joves afectats amb ceguera i/o sordesa, Síndrome de Down, disminució psíquica lleu... i també un cas de dislèxia greu i un superdotat amb dificultats d'aprenentatge.


Algunes anotacions al llarg del reportatge:
  • Impossibles no hi ha gaires.
  • La integració no és només un objectiu, sinó que és un dret.
  • Mentre l'alumnat amb necessitats especials aprèn és aconsellable i positiva la integració mantinguda. En cas d'estancament acadèmic de llarga durada potser caldria replantejar-se atendre'l en una escola especial.
  • La integració a la Secundària és més complexa, per la diversitat d'alumnat i aspectes propis de la pubertat i l'adolescència que augmenten les diferències. Que el grup que l'acull portés els vincles fets des de Primària sembla que facilitaria les coses, el que és molt més fàcil en les escoles concertades. Com ho fem en els centres públics?

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada