Treballant els ODS amb cubs i rúbrica


Aquests dies he estat enllestint una activitat de nova creació basada en un format de treball que havia vist utilitzar en l’escola Escolapios de Soria. Es tracta de treballar en daus com alternativa a les cartolines o altres formats d’exposició. Els daus obliguen a l’alumne a sintetitzar i organitzar el contingut en les diverses cares (més que no pas el que requereix una cartolina, per exemple) i permeten una interacció major entre el treball i l’observador (al poder manipular el dau i acostar-te’l). M’encanta com alternativa d’exposició.



Per una activitat d’aquest tipus crec que no hi ha format millor d’avaluació que una rúbrica. Jo vaig presentar a l’alumnat una proposta de rúbrica senzilla i vam tenir temps per al debat de la mateixa i la proposta de modificacions i millores (potser la millor opció és que l’alumnat la generi, però vaig optar per una opció mixta per estalviar temps). Com ha de ser, tots disposaven de la rúbrica final abans de començar la feina, per tal d’ajustar les seves expectatives al seu treball. M’encanta treballar així, perquè l’alumnat sap què ha de fer per obtenir la nota que vol, sense cap mena d'incertesa.


Després de fer la feina vam organitzar l’exposició dels daus i tot l’alumnat (en torns) va tenir un temps per mirar, tocar i gaudir de la feina dels seus companys... i també per realitzar la valoració que li tocava.


La nota final del treball es va obtenir a partir de la mitjana de les valoracions fetes per dos alumnes escollits a l’atzar (amb un sorteig previ en el que a cada alumne li tocaven dos daus que no fossin els seus), l’autoavaluació de la pròpia feina per l’alumne i la meva com a professor. És a dir, la nota fou la mitjana de 4 valoracions. La valoració qualitativa es va passar automàticament a quantitativa tal com s'indica a la rúbrica i tot l’alumnat va incloure les seves valoracions en un full de càlcul creat per a l’ocasió.

Crec que la combinació del treball amb daus com a mitjà d’exposició i la valoració per rúbrica és una bona pensada. Tot i així, això no és gratis: el cost d’aquesta proposta de treball és el temps. A l’aula requereix un mínim de 4 hores: 1h per seleccionar, resumir i organitzar el contingut dels daus (amb ordinadors i després amb els propis mòbils dels alumnes), 2h per treballar el dau i 1h per gaudir i valorar els resultats finals. I està clar que part de la feina es va fer a casa. Res és gratis.

Estic molt content de la feina que va fer la gran majoria de l'alumnat. Us he preparat un àlbum amb imatges d'algunes de les cares dels daus. Podeu fer una ullada aquí.

Com que el centre on actualment treballo em demanava que fes una breu ressenya de l’activitat vaig decidir aprofundir una mica en els resultats obtinguts, fixant-me especialment en les diferències entre les meves valoracions i les dels meus alumnes. De la comparació dels resultats (sense anàlisis estadístics, però) se’n pot constatar que... jo he valorat:
  • Amb més puntuació que l’alumnat en 9 daus.
  • Amb igual puntuació en 3 daus, on 2 eren els més treballats.
  • Amb menys puntuació en 4 daus, on 3 dels 4 eren els daus menys treballats.
Per comparar la valoració he calculat aquest taula (recordeu, valor màxim =3). 


  • El més valorat és el «Contingut. General» que valora que les diferents cares continguin el que toca. I el menys valorat és el «Presentació. Contingut» que valora la combinació de text, imatges i gràfics per mostrar la informació sobre els ODS.
  • Es constata un fet que ja havia comentat al meu alumnat en la introducció de la feina. L’alumnat és més estricte en la puntuació que el propi professor. La meva valoració mitjana dels daus (amb un màxim de 15 punts) ha estat de 12.1 i la de l’alumnat de 11.8.
  • Curiosament, és en els dos primers ítems on jo valoro més que el meu alumnat el seu treball. Aquests són els aspectes més relacionats amb la construcció del dau i la presentació general de la feina feta. De fet, són qüestions més secundàries al no ser purament de contingut. No deixa de sorprendre’m, conegut com soc per ser un professor que valora tant el contingut com la manera de presentar-lo.
Com ho veieu tot plegat? Us sorprenen els resultats?
Us agrada la proposta? Se us ocorre la manera de millorar-la?

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada