Roger Schank i l'educació basada en la ment

Roger Schank va fer una conferència a casa nostra fa relativament poc (inicis 2010) amb el títol "The cognitive processes that underlie learning (and why they matter)" en el Campus La Salle Barcelona. L'he revisat al complet (tot i que al ser en anglès m'he perdut una part) i crec que val la pena veure-la. El seu estil és poc comunicatiu i és crític, sí, molt crític amb el sistema... però el que diu és força interessant...


Bàsicament la seva proposta és revolucionar l'educació, canviar-la completament... passar d'una educació basada en assignatures (subject-based) a una educació basada en la cognició, en com funciona la ment (cognition-based):

La primera part de la xerrada la dedica a criticar un sistema basat massa en la teoria, un sistema massa acadèmic. Diu que fem alumnes "expert test takers", és a dir, que ens fem experts en passar exàmens, proves que intenten valorar si recordem el que ens han dit (i que segurament acabarem per oblidar) i que no valoren el que realment hem après. Diu que la vida ens proporcionarà totes les proves que necessiten els nostres alumnes, que no necessiten exàmens ni papers. 

D'altra banda, és crític amb el que s'ensenya. Per què estudiem les coses que estudiem? Serveixen realment per alguna cosa? Afirma que perdem l'oportunitat d'ensenyar als nostres alumnes com viure i com treballar. Diu que hem d'ensenyar a pensar, reivindica la importància de l'experimentació i de l'error. 

Algunes idees més:
  • Assignatures separades? Gramàtica, vocabulari, sintaxis separats, etc? Aposta per la correcció sobre la marxa de l'aprenentatge, com fan els pares quan ensenyen a parlar als seus fills. 
  • El que pensem ho pensem tenint en compte l'experiència prèvia que ens pot ajudar amb la nova experiència. El record és l'essència de l'aprenentatge. Per tant, quanta més experiència acumulem més aprendrem.
  • Necessitem practicar contínuament per convertir processos conscients en d'altres inconscients. El mateix procés que es fa quan aprenem a anar en bicicleta. 
  • Diem a les persones com s'han de comportar en una situació i també donem conclusions als estudiants. Per refutar el primer, ens recorda com a l'adolescència els joves no escolten als pares: han de viure les coses, els fracassos, els errors en primera persona per créixer. Donar conclusions eviten el raonar en primera persona, el pensar, tot el procés de raonament.
  • Sovint desaconsellem el fracàs. I l'error és vital per aprendre. Caure és important per aprendre a aixecar-se.


Pel que fa al funcionament de la ment, ens recorda que hi ha processos mentals conscients i d'altres inconscients, i que sovint els inconscients són més importants. I que no els tenim en compte. Deia el filòsof "All the important thoughts happen in places starting with b: bed, bath, bus." Quanta raó! Per tot plegat, hem d'organitzar l'escola al voltant dels processos de pensament, que cada vegada sabem millor com funcionen.


És per això que dedica la part final de la xerrada a fer un repàs d'un llistat de 16 processos de pensament. L'educació hauria d'ajudar al nostre alumnat a estar millor preparats en aquests processos mitjançant l'adquisició d'experiències i la reflexió sobre aquestes, per poder potenciar les seves habilitats en aquests processos. 


Els 16 processos cognitius subjacents a tot aprenentatge són:



Processos conscients: la predicció (determinar què passarà després), el judici (per saber escollir), els models (esbrinar com funcionen les coses), l'experimentació (arribar a conclusions després de provar coses), la descripció (del que passa i dels nostres pensaments), la gestió (organitzar persones per treballar junts per un objectiu).



Processos inconscients subconscients: pas a pas (step by step, saber com dur a terme una acció complexa), sensibilitat artística (artistry, saber el que t'agrada), valors (decidir entre les coses que t'importen)


Processos inconscients analítics: diagnòstic (determinar què ha passat des de l'evidència), planificació (determinar què farem) i la causalitat (entendre per què va passar una cosa).


Processos inconscients mixtos: influència (trobar la manera d'aconseguir d'algú que faci quelcom que vols que faci), treball en equip (teamwork, portar-se bé amb altres quan es treballa cap a un objectiu comú), negociació (negociar amb d'altres arribant a bon port) i la resolució de conflictes (goal conflict, la gestió de conflictes).


0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada