Robert Schank entrevistat a Kindsein


Roger C. Schank coincideix en algunes idees amb Sir Ken Robinson, especialment pel que fa a la necessitat de canviar el que ensenyem i com ho ensenyem. Una entrevista força interessant que he trobat fou publicada el juny del 2007 a “Kindsein. Més enllà de la infància”. Val molt la pena i aquí vull compartir alguns fragments amb vosaltres. L'entrevista -extensa- la podeu consultar íntegrament aquí.
Imatge de familiasenruta.com
  • Según Schank, el sistema educativo que tenemos hoy —y que ha seguido invariable desde hace siglos— se podría resumir así: un profesor entra en clase y habla. Los alumnos, como mucho, toman apuntes. Como no pueden recordar lo que se les dijo, les hacen exámenes. Pero poco después de pasar esos exámenes, olvidan todo. A Schank le gusta preguntar a sus alumnos: «¿Podrías aprobar ahora, sin estudiar, el examen de álgebra que pasaste el año pasado?» La respuesta es no. ¿Por qué? Entre otras cosas, porque no se puede aprender lo que nos dicen. Los recuerdos siempre van asociados a sorpresas, emociones, retos. Se aprende haciendo. Fa temps que sabem això i el resum d'aquestes idees es troben a la piràmide d'aprenentatge d'Edgar Dale.
  • Es bastante difícil enseñar mediante el “aprender haciendo”. Si 30 niños aprenden de esta forma, todos tendrán distintas necesidades y problemas a los que debe enfrentarse el profesor al mismo tiempo. Y todos pueden ir en distintas direcciones, según los intereses de cada uno. Ho sabem. Atendre la diversitat de cada alumne és quasi impossible si la classe és de 30, amb un sol professor. Classes més pràctiques on apliquen "l'aprendre fent" com tecnologia, laboratori, robòtica... les concebem de mig grup.
  • El problema es el aula. Cuando hay aulas y un maestro al frente, aprender haciendo es casi imposible. Cambiar esto significa prescindir de las aulas, así como de la idea de un profesor de pie delante de 30 niños, que sabe qué es verdad y te lo va a contar. Este cambio resulta inconcebible para los colegios. No és veritat. Hi ha escoles que estan canviat el format dels seus espais i de les seves aules.
  • Lo que se ha visto hasta ahora es el vino de siempre en una nueva botella. Aquest és, per exemple, el que es diu de l'aplicació incorrecte de les TICs en les aules. Si fem el mateix amb un ordinador que amb paper és que no hem entès res. Serà, el vi de sempre en una ampolla diferent.
  • Tenemos que dejar de pensar que si a un niño se le dan mal las matemáticas eso significa que tiene un problema de aprendizaje, y empezar a preguntarnos qué es lo que hace bien y permitirle mejorar en eso. Tenemos que dejar de drogar a los niños con Ritalin porque no pueden sentarse quietos y concentrarse, y dejar de pedirles que hagan algo que es tan poco natural para ellos. Dejemos a los niños ser como son y enseñémosles en ese contexto, haciéndoles mejores en sus inclinaciones naturales. Això mateix explicava Sir Ken Robinson en la seva primera xerrada a TED. Som diferents, tenim necessitats diferents i aprenem de manera diferent. Hem de donar resposta a les necessitats de cadascú dels nostres alumnes i no pretendre fer passar tots per un motlle comú que ens va bé funcionalment parlant.
  • Todo el colegio es una pérdida de tiempo si piensas que su papel es realmente el aprendizaje. La educación más importante ocurre en casa o en el trabajo. La mayoría de lo que se aprende en el colegio se olvida. Lo que sí aprenden los niños en el colegio es cómo tratar con otros niños, con la autoridad, con las normas, etc. Muchas veces, un mal profesor es el que es mezquino o descuidado en su trato con la gente. Esos profesores deberían ser despedidos, porque su papel principal, en mi opinión, es apoyar a los niños. La tasca d'acompanyament de l'alumnat és vital... i molt important.

1 comentaris:

Ricard Masferrer ha dit...

Consideracions interessants, però malauradament sempre la pràctica dins de l'aula amb els alumnes es molt més difícil que la teoria. Estic molt d'acord amb moltes de les afirmacions, però moltes vegades un cop dins de l'aula s'obliden. Però ho seguirem intentant.

Publica un comentari a l'entrada