Ismael Peña i l'aprenentatge de les persones


Interessant conferència TEDxUIMP d'Ismael Peña amb el títol "De la enseñanza de las instituciones al aprendizaje de las personas". No hi ha en ella idees novedoses, però m'agrada l'estil, la manera d'exposar-les... Us en faig un resum i també personalitzo una mica...

Dos dels eixos de la seva xerrada els associo a noms propis que fa un temps que vaig seguint: Ken Robinson i Genís Roca. Del primer n'obté el concepte "d'educació industrial" (aquí en parlava en aquest bloc fa unes setmanes) i fa esment a les coses bones que té: per exemple, que gràcies a ella, la majoria de persones de les societats occidentals sap llegir i escriure, i ens recorda que això ens fa més lliures. Del segon n'extreu la idea de "poc a poc però amb bona lletra", és a dir, que el canvi no ha de ser ràpid ni traumàtic (en aquest article en parlava també)... res de revolució, sí evolució... per a la transformació...




Canvis de model:
  • Es pot aprendre en qualsevol lloc, no només dins de l'aula.
  • Es pot aprendre amb/de tothom, no només amb/de un professor.
  • El que s'aprèn no dura per sempre, així que és important aprendre a aprendre.
  • Es pot aprendre i treballar col·laborativament amb persones de diferents llocs.
  • A través de les persones el contingut flueix. Les persones, doncs, participen en la transmissió i la transformació del contingut.

Com podem adaptar-nos al canvi?
Seqüencialment... apropiar, adaptar/transposar, millorar, transformar.

(1) Apropiant-nos de la tecnologia, entenent com les eines tecnològiques canvien la comunicació,la manera d'interactuar amb l'alumnat i els continguts, etc.
(2) Adaptant i transposant les eines. Fent el mateix que feiem, però amb noves tecnologies.
(3) Millorant el que feiem.
(4) Transformant la manera de fer.

Necessitem eines per aprendre i no per a ser ensenyat.
Volem que cadascú sigui capaç de dissenyar la seva pròpia estratègia d'aprenentatge.
No volem ensenyament (passiu); volem aprenentatge (actiu).

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada