Sonia Guilana i avaluació


Parlant d'avaluació, estic repassant tota la informació que va compartir amb nosaltres la Sonia Guilana en la Jornada sobre TICs a Girona... la veritat és que compartint, escoltant, aprenent..., te n'adones què lluny queda allò que tu voldries fer del que realment fas...

Avui he estat una bona estona llegint i pensant sobre les rúbriques, una manera fantàstica de compartir amb el nostre alumnat allò que esperem d'ells, per a guiar-los segurament en el seu propi procés d'aprenentatge... i, fins i tot, per fer-los partìceps d'aquesta etapa del procés formatiu...

A vegades no cal dir gaire verbalment per a dir moltes coses i per això comparteixo en aquest espai 3 exemples visuals que fan pensar... i molt...

Avaluació "justa" a la selva... igual que a la nostra escola... per què continuem sovint demanant a tots els nostres alumnes el mateix? El tema de com abordar i desenvolupar el que l'estudi i la consideració de les intel·ligències múltiples ens diuen pot ser que ens ajudin a millorar en aquest sentit.



Els intents de copiar en un examen del Mr.Bean porta a l'extrem un fet quotidià... que em recorda una imatge en un control d'universitat on es veuen a diferents estudiants copiant de diferents maneres... no és veritat que sovint els nostres controls no serveixen per a res més que per a incentivar la picaresca d'uns pocs?... (actualització 2016: avaluar no és sinònim de fer controls, així que si, tot i així, hem de fer controls fem-ne que no es puguin copiar, evitem els controls de vomitar!)




I per acabar una vinyeta que ens recorda que el fet que nosaltres tinguem clar els criteris que utilitzem per avaluar un alumne, això no vol dir que ell també ho tingui clar... compartir, explicar o, fins i tot, col·laborar plegats en aquest procés pot ser més enriquidor que una pura nota que nosaltres sabem que és justa però que no sempre ells ho saben...



Tot plegat em fa enquadrar en gran i en negreta una reflexió compartida per la Sonia:

"A vegades l'avaluació s'ha limitat a ser una forma de càstig, una eina de selecció per a unes habilitats determinades, sovint en format d'examen. Ens interessa, però, l'avaluació com a eina de millora per a futurs aprenentatges: avaluar per aprendre."

2 comentaris:

Ricard ha dit...

L'avaluació és un aspecte del més complexes dins del món educatiu. Què avaluem i com avaluem són sempre qüestions cabdals dins de la nostra tasca diària i a les que a vegades les nostres respostes no són del tot clares, però és bo seguir reflexionat en aquests temes.

Joel ha dit...

A mi el que més em preocupa és que sigui útil a nivell formatiu, d'aprenentatge... complicat, però possible...

Publica un comentari a l'entrada