Parlant de canvis a les aules


El debat sobre el Projecte 1x1 i la introducció de la tecnologia a les aules està servit des de fa mesos... ara comencen a aparèixer els resultats dels primers anàlisis de la realitat que s'està vivint a les aules catalanes, i s'estan generant alguns debats molt interessats... jo només he pogut seguir alguns, però al·lucino... no hi ha novetats, però el que sobta és que dintre de l'entorn del professorat moltes veus clamen contra les tecnologies amb arguments que cauen per si mateixos... així, doncs, la gràcia d'aquests debats és que s'han fet les coses malament des de l'administració, però també s'estan fent des de l'entorn del professorat... i així, hi ha opinions de tots els gustos...

Crec que hi ha un parell d'articles (i els corresponents comentaris) d'un parell de grans professionals (Jordi Adell i Ramon Barlam) que ens poden ajudar a respondre algunes preguntes com les que us proposaré més endavant...
Digitalización de las aulas e innovación didáctica, de Jordi Adell.

Jordi Adell. Imatge del bloc http://myryammartin.blogspot.com

Al meu comentarista anònim, de Ramon Barlam

Ramon Barlam i alumnes. Imatge de http://www.vilaweb.cat

I després de llegir tot plegat, que tal si ens fem aquestes i algunes altres preguntes...
  • Som els professors competents digitalment per ajudar a l'alumnat a ser competents digitalment?
  • Com poden ajudar les noves tecnologies en la planificació, la realització i l'avaluació de la nostra tasca docent?
  • Sabem quines coses semblants i diferents podem fer amb les pissarres clàssiques, les pissarres digitals i les pissarres digitals interactives?
  • Llibres de paper, llibres digitalitzats o llibres digitals?
  • Classes de grup amb ordinadors individuals o ritmes individuals amb grups classe amb ordinadors?
  • Ordinadors per fer el mateix que fèiem en paper, paper per fer coses diferents a les que fèiem amb els ordinadors, o ordinadors per fer coses diferents a les que fèiem en paper?
  • Volem substituir els llibres de text de tota la vida per ordinadors o volem ordinadors per substituir el que hem fet tota la vida amb els llibres de text?
  • Volem “reclamar l'atenció dels alumnes, demanar silenci i aixecar la veu” o volem baixar la veu, atreure l'atenció dels alumnes i aconseguir el silenci (o no)?
  • Fer exercicis virtuals de les editorials per potenciar la llei del mínim esforç o esforçar-se per crear els nostres propis exercicis per potenciar la cultura de l'esforç?
  • Transmetre coneixements a l'alumnat perquè descobreixin el món o ajudar a l'alumnat a descobrir coneixements perquè transmetin quelcom al món?
  • Estudiar per aprendre, aprendre a estudiar o aprendre a aprendre? 

El debat continua. Si és constructiu pot ser molt útil per al futur...

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada